myTomorrows

Versnelde toegang tot nog niet geregistreerd medicijn

Amsterdam, 17 december 2013 - Het online patiŽntenplatform myTomorrows gaat Nederlandse patiŽnten toegang bieden tot een antidepressivum. Het gaat om een MAO-remmer die geleidelijk in lage dosis vrijkomt via een huidpleister. MAO-remmers die via een pleister op de huid worden afgegeven, zijn in Amerika al een aantal jaren geleden goedgekeurd voor de behandeling van ernstige depressie.

Sjaak Vink, myTomorrows

Alhoewel depressie ťťn van de duurste medische aandoeningen is in de Nederlandse gezondheidszorg, blijft het een zeer gestigmatiseerd en onderschat gezondheidsprobleem. In Nederland gebruiken ongeveer 1 miljoen mensen antidepressiva. Mensen met een ernstige depressie worden zeer beperkt in hun sociale interactie en participatie in het gezinsleven en de samenleving. Bovendien hebben zij hogere risico's op bijkomende lichamelijke ziekten zoals hart- en vaatziekten. De MAO-remmer die via myTomorrows beschikbaar is, kan een alternatief vormen voor patiŽnten met een ernstige depressie waarbij bestaande antidepressiva niet werken.

Isis Groeneweg-Koolhoven, psychiater in Rotterdam: "Therapieresistente patiŽnten die aan een ernstige depressie lijden, worden zeer beperkt in hun dagelijkse leven. Het creŽren van behandelalternatieven voor deze groep patiŽnten is van groot belang."

Sjaak Vink, CEO myTomorrows, voegt hieraan toe: "Ik ben erg blij dat wij patiŽnten met een ernstige depressie en hun psychiaters een behandelalternatief kunnen bieden waardoor de dagelijkse situatie van deze patiŽnten zou kunnen verbeteren. Daarbij moeten naaste familieleden, die ook bijzonder lijden als gevolg van deze ziekte, niet vergeten worden. Dit wordt vaak enorm onderschat."

myTomorrows maakt dit nog niet geregistreerde medicijn beschikbaar binnen de bestaande wet- en regelgeving. Op het verzoek van psychiaters zal dit medicijn ook voor patiŽnten in BelgiŽ, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, ItaliŽ en Turkije zo snel mogelijk door myTomorrows beschikbaar gemaakt worden.

Bron: myTomorrows.com

Print dit interview

(advertenties)

Print deze pagina uit Print deze pagina